.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



donderdag, september 02, 2004

Het is opvallend hoe weinig belangstelling er dit jaar vanuit Nederland is voor het Visa pour l'image fotofestival in Perpignan. Naast de overgrote massa uit het gastland en een redelijke vertegenwoordiging uit landen als Groot-Brittannië, Duitsland en België, laten de Nederlanders het grotendeels afweten. Misschien is de sterk verhoogde bijdrage voor deelnemers slecht gevallen, of spelen de naweëen van een drukke sportzomer een rol (zelfs fotojournalisten willen wel eens met vakantie). De minder florissante economische situatie kan ook reden zijn om een bezoek dit jaar te schrappen. Tot nu toe hebben zich, op vertegenwoordigers van Nederlandse persbureaus na, nauwelijks landgenoten gemeld. Geert van Kesteren en Michel Szulc die hun werk ter plekke exposeren zijn er natuurlijk wel.

De anti-Amerikaanse houding van de festivalleiding heeft ook zijn weerslag op het bezoek uit de Verenigde Staten niet gemist. Het politiek pamflettisme van directeur Jean-François Leroy kunnen velen missen als kiespijn, en zou na deze jaargang wel eens de nekslag kunnen betekenen voor het festival, omdat bedrijven (potentiële sponsors) huiveren voor een politieke stellingname die klanten kan afschrikken.

Misschien wordt het toch tijd voor een andere, meer diplomatieke, leiding van het unieke festival, waarbij een beter bereikbare vestigingsplaats dan het afgelegen Perpignan meteen aan te bevelen is. (Afgezien daarvan is er in Perpignan ook bitter weinig te zien en te beleven, leveren de plaatselijke en regionale overheden nauwelijks een bijdrage, en blijft de beschikbare hotel-accomodatie veel te krap, dus waarom niet verhuizen?)





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?